Creatieve functietitels op het CV: Ben jij een sales ninja of verkoopmedewerker?

Ben jij een medewerker in een broodjeszaak of noem je jezelf liever een sandwich artist? Of beschrijf je jouw functie liever als marketing rockstar in plaats van het gangbaardere marketingmanager? Jonge internetondernemers, grafici of consultants hebben ge neiging om dit soort creatieve functietitels te bedenken. Ze willen hip zijn en als zodanig overkomen. Twee bekende voorbeelden zijn Marc Zuckerberg van Facebook die "I’m CEO, bitch" op zijn kaartje had laten drukken en "Chief Know-it-all" a.k.a Steve Jobs. Kun jij je functietitel inzetten als lokkertje?

Lies Durnez en Nele Rubrecht van de Universiteit van Gent bestudeerden 615 krantenvacatures die tussen 1970 en 2010 in de Belgische krant 'Het laatste nieuws verschenen. Zij ontdekten dat er een relatie is tussen goed klinkende functienamen en de economische hoogconjectuur. Of te wel; wanneer het economisch goed gaat, worden de functienamen creatiever. Een goede economische tijden moeten werkgever zich meer onderscheiden van de concurrentie om zo de beste mensen naar zich toe te kunnen trekken.

Waar tot een paar jaar geleden het nog 'not done' was om je een twist aan je functietitel te geven, zo anders is dat nu. Aandacht trekken is in deze tijd ook een manier om interesse te wekken bij potentiële werkgevers. Het kan bijvoorbeeld een leuke aanleiding voor een (kennismakings)gesprek zijn of ijsbreker tijdens een netwerkbijeenkomst.

Pas je aan

Je nieuwe functienaam moet wel passen bij de cultuur van de organisatie waar je werkt of wilt gaan werken. Daarnaast kan al die creativiteit ook een stuk onduidelijkheid  geven. Want bij 'directeur' heeft iedereen wel een beeld, dan zijn de verwachtingen veel helderder. Maar wat als je jezelf 'opperhoofd' of 'chef du biere' noemt? Een ander nadeel is dat het veel meer gebonden is aan tijd. Wat vandaag 'hot' is, is morgen 'not'. Een tussenweg is door een tagline toe te voegen waar je toch wat speelser mee om kunt gaan.