Steeds meer jongeren arbeidsongeschikt door stress: hoe kun je dit voorkomen?

Iedere jongere lijkt het tegenwoordig druk te hebben, zowel op het werk als in het privéleven. Ongeveer 85% van de jongeren is arbeidsongeschikt als gevolg van stress, depressiviteit of een ontwikkelingsstoornis. Je wilt dit zelf waarschijnlijk voorkomen, maar dan moet je wel iets veranderen aan je drukke leventje. Met de tips in dit artikel kun je arbeidsongeschiktheid door stress voorkomen.

Verminder je smartphone gebruik

Een smartphone heeft ons met veel dingen vooruit geholpen, maar tegelijkertijd heeft het ook een negatieve invloed. Vrijwel elke jongere is tegenwoordig verslaafd aan zijn of haar smartphone en gebruikt de telefoon een aantal uren per dag. Niet alleen wordt de tijd die je op de smartphone zit op deze manier verspild; je raakt ook steeds weer je focus kwijt.

Hoe vaak is het jou niet overkomen dat je met een taak bezig was en werd afgeleid door de smartphone? Daarna moet je je weer opnieuw gaan focussen op de taak en het kan wel een half uur duren voordat je de volledige focus weer hebt bereikt.

Daarom is het van groot belang om je smartphone gebruik te verminderen. Gebruik je smartphone alleen op bepaalde momenten van de dag, bijvoorbeeld tijdens een pauze op je werk of vlak na het avondeten.

Gedurende de rest van de dag kun je je dan volledig focussen op de taken die je wilt doen en hoef je ook niet te multitasken. Het draait hier trouwens niet alleen om het gebruik van de smartphone, maar ook om gebruik van social media op de pc.

Stel prioriteiten

Prioriteiten stellen is een van de belangrijkste zaken als je wilt leren om beter om te gaan met de tijd die je hebt. We verplichten onszelf om een heleboel dingen te doen, maar zijn die taken allemaal wel echt nodig?

Maak eens een lijst van alle taken die je nog wilt gaan doen of kijk eens in je agenda. Bepaal voor elke taak die je ziet of dit wel echt belangrijk is. Waar leidt het naartoe en wil je echt graag dat het gedaan is? Schrap alle taken die je niet belangrijk genoeg vindt.

Ga ook na of er taken zijn die iemand anders voor je zou kunnen doen. Delegeer deze taken direct aan de juiste persoon en haal ze daarna van je lijst af. Zo hoef jij niet meer over deze taken na te denken. Je kunt nu de rest van de taken indelen aan de hand van urgentie en belangrijkheid. De meest urgente en belangrijkste taken zet je bovenaan je lijst en de minst belangrijke taken die nog wel even kunnen wachten staan onderaan.

Het is van belang dat je de taken ook echt op de volgorde doet waarop je ze hebt ingedeeld. Vaak zijn minder belangrijke taken een stuk eenvoudiger en kiezen we ervoor om hiermee te beginnen. Het probleem is dat je dan aan het eind van de werkdag misschien nog niet klaar bent met je belangrijkste taak, waardoor je zult moeten overwerken.

Begin daarom elke ochtend op je werk met de belangrijkste taak van die dag. Ook als je ’s avonds thuis komt is het een goed idee om eerst de belangrijkste taak voor je privéleven uit te voeren.

Het zijn maar twee eenvoudige stappen, maar bij een goede uitvoer kun je een heleboel stress in je lever verminderen. Welke strategieën gebruik jij om ervoor te zorgen dat je minder stress hebt in je werk en je privéleven?