Social media en werk: De voordelen en nadelen bij het solliciteren

Social media zijn volledig ingeburgerd in de huidige maatschappij. Niemand kan meer zonder en steeds vaker gaat de nieuwsvoorziening via deze middelen. Ook op werkgebied zijn de social media een grote rol gaan spelen. Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, allemaal middelen die u kunnen helpen bij het vinden van werk. Echter, de social media hebben niet altijd alleen maar een positief effect. In deze blog wordt uiteengezet wat de voor- en nadelen zijn van social media bij het vinden van een baan.

De voordelen van social media en werk

Social media bieden u de mogelijkheid om aan te geven waar u interesses liggen. Via ‘likes’ kunt u eenvoudig aangeven wat u bezighoudt en waar u mee bezig bent. Daarmee geeft u een duidelijk signaal af aan toekomstige werkgevers. Wanneer u gaat solliciteren is de kans groot dat een werkgever eerst uw social mediapagina’s bekijkt, om te zien of u geschikt bent voor de functie. Het spreekt voor zich dat het niet helpt wanneer u een hardrockfan bent als u wilt solliciteren op een baan bij de opera. Door zorgvuldig uw interesses kenbaar te maken via de social media kunt u een signaal afgeven aan een toekomstige werkgever. Profiteer van dit voordeel en laat de interesses aansluiten bij de baan die u voor ogen heeft.

De nadelen van social media en werk

Het is al vaak genoemd: de nadelen van social media en werk. Die leuke foto van die dronken avond is geweldig voor vrienden, maar als uw toekomstige werkgever deze foto onder ogen krijgt is de kans nihil dat u de baan verwerft. Zorg er daarom voor dat deze foto’s niet voor iedereen zichtbaar zijn. Zorg er daarnaast voor dat u weet welke pagina’s u hebt geliked op bijvoorbeeld Facebook. Het komt slordig over wanneer u fan bent van Pepsi wanneer u solliciteert bij Coca Cola. Dit lijkt weinig invloed te hebben, maar een werkgever zal hier zeker waarde aan hechten. Net als bij een ouderwets sollicitatiegesprek waarin u de werkgever moet overtuigen van uw kwaliteiten, moet u dit op de social media ook doen. De werkgever moet de juiste indruk van u krijgen. Niet alleen qua interesses, maar ook op het gebied van verantwoordelijkheid. Houdt dit altijd in uw achterhoofd.