Van een sollicitatiebrief een goede sollicitatiebrief maken

Hoe kan je van een sollicitatiebrief een goede sollicitatiebrief maken; een instant uitnodigingsbrief voor een kennismakingsgesprek?

Nieuwe vacature = nieuwe brief

Schrijf voor elke vacature waar je op reageert een andere brief. Of pas in ieder geval je brief dusdanig aan zodat de lezer de indruk krijgt dat je de brief speciaal voor deze functie hebt geschreven. Als je mijn tips en trucs aanhoudt bij een sollicitatiebrief schrijven, kun je dat vaak beperken tot het aanpassen van de eerste alinea. Bedrijven willen ook het gevoel hebben dat ze speciaal zijn, dat jij speciaal voor hen tijd hebt vrijgemaakt en deze brief speciaal hebt geschreven.

Vertel ze wat ze willen horen

Door alleen de eerste alinea aan te passen, waar je de potentiële opdrachtgever paait, ben je er nog niet. Elke vacature heeft zijn eigen functie-eisen en die wil men graag terug zien in jouw brief. Haal dus ook nu weer 3 tot 5 woorden eruit waarvan je bijna zeker weet dan men dat terug wil zien. Werk ook nu weer met synoniemen zoals je die kunt vinden op synoniemen.net. Woorden zoals 'pro-actief' zie ik vaak terug komen, of 'stressbestendig', 'flexibel', 'geen 9 tot 17 mentaliteit'. En als je geen goede synoniemen kunt noemen, beschrijf dan waarom je flexibel bent, of waaruit blijkt dat je stressbestendig bent.

Maak je brief niet te lang

Er is natuurlijk heel veel over jou en jouw werkervaring te vertellen maar daar is een sollicitatiebrief niet voor bedoeld. Je wilt (juist daarom) uitgenodigd worden voor een kennismakingsgesprek zodat je dat allemaal kan vertellen. Hou je brief maximaal op één A4'tje met normale marges en geschreven in een normaal leesbaar lettertype en -grootte.

Fout = out!

Laat altijd je brief door je partner, vriend of vriendin of wie dan ook nalezen. Jij zit er nog helemaal in waardoor je kleine schrijf- en stijlfouten over het hoofd kunt zien, evenals spelfouten. Ook hier weer, je bent een van velen. Dus zorg er voor dat jouw brief niet op de verkeerde stapel terecht komt vanwege spelfouten. Wanneer HRM of een recruiter uit een stapel van 20 brieven een selectie moet maken van 6, wordt er op kleinste dingetjes gelet.

Veel succes met het schrijven!